Ahad, 21 April 2013

SOLAT HAJAT MEMOHON KEBERKATAN BELAJAR

LAPORAN PROGRAM
 BINA INSAN KE 3
SOLAT HAJAT PERDANA

  1. PENDAHULUAN

Pelajar adalah aset penting yang perlu dijaga dan ditantang sepenuhnya agar generasi akan datang terbina dengan kehebatan tersendiri. Jatidiri atau paksi diri pelajar seharusnya bertunjangkan keimanan kepada Tuhan Allah. Keimanan menjadikan pelajar hamba yang bersyukur, amanah, jujur, taat, ada ketahanan diri, istiqamah, kreatif, berani dan ceria.

  1. OBJEKTIF

a.    Pelajar dididik untuk istiqamah dengan zikrillah, solat dhuha dan solat hajat agar terbentuk satu insane yang hidup hatinya, berkembang mindanya dan terkawal perasaannya.
b.    Pelajar dididik menjadi pelajar yang sentiasa bersyukur, tahu menghargai masa, memanfaat peluang yang ada dan sentiasa bersemangat membina kecemerlangan.


  1. PELAKSANAAN
Tarikh:             16 Mac 2013
Tempat:           Dataran Wawasan SMK Tanjong Mas
Masa:               7.40 pagi – 9.00 pagi

  1. PELAKSANAAN PROGRAM

1. Zikir munajat. Semua pelajar mengikut naqid membaca zikir-zikir yang boleh membentuk hati agar jernih, bersih dan jujur.

2. Solat Dhuha dan Solat hajat yang diimami oleh al-Fadhil Ustaz Ruzlan Bin Ismail. Ustaz mengingatkan agar pelajar tidak menjadi manusia yang memiliki hati yang mati, yang takut untuk bezikir memperbesarkan Allah dengan sebutan-sebutan yang disu7kai oleh Allah seperti subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar.



3. Air solat hajat diberikan kepada semua pelajar. Mereka minun di dataran wawasan sebelum beredar ke kelas masing-masing.

4. Terima kasih kepada guru-guru yang terlibat bersama pengawas yang membatu kejayaan program ini.







Tiada ulasan: